במעלות הדיוק
ספר ללימוד טכניקות לדיוק הקריאה לילדים ומבוגרים
למי מיועד?
לעבודה ייעודית עם ילדים מתרשמים.
אורך הספר:
134 עמודים.
נושא הספר:
עבודה ייחודית למניעת קריאה מתרשמת (מנחשת).
מטרת הספר:
לעבוד עם הילדים המתרשמים באופן יסודי וממוקד על מנת להקנות להם כלים לקריאה נכונה ומדויקת ולסייע להם להתפטר מהנטייה להתרשמות בקריאה.
מאפייני הספר:
ספר זה מציע עבודה מיוחדת לתלמידים המתקשים במיוחד בתהליך הקריאה, כגון השמטת אותיות ו / או תנועות בעת קריאה ומבלי לשים לב לפרטים הגורמים לשגיאות בקריאה.
הוא מציע אימונים פרטניים לבעיות נפוצות שונות בתחילת תהליך זה, באמצעות תרגילים ספציפיים המאמנים את המיומנויות הדרושות לקריאה מדויק .
זה לא ספר הכרחי לכל התלמידים, רק לאלה הזקוקים לתמיכה נוספת, המתקשים וקוראים באופן שטחי ולכן אינם מבינים את הטקסט הנקרא.
תוכן הספר:
הספר בנוי מן הקל אל הכבד תוך עבודה מפורטת למניעת התרשמות בקריאה:
· בשלב ראשון מופיעות פעילויות שתבאנה את הילד לחוש את חשיבותה של כל אות במילה וממילא את חשיבות הדיוק בקריאה: הכרת מילים דומות, שינוי אות במילה, הבחנה בסיומת המילה ועוד (עמ' 15-40).
· לאחר פיתוח ההכרה בחשיבות הדיוק בקריאה, הובאו שני פתרונות למניעת התרשמות:
· צילום תחילות המילים וסופיהן – פיתוח זיהוי מהיר של תחיליות / סיומות במילה, מיומנות שתעזור לילד לפתח דיוק בקריאה (עמ' 41-67).
· חלוקה להברות – חלוקת מילים דומות להברות ובתוך כך הבחנה בשוני ביניהן. פתרון זה יעיל מאוד גם לקריאת מילים מורכבות (עמ' 68-70).
· בעמודים הבאים מופיע תרגול בקריאת מילים דומות באמצעות שתי הטכניקות שנלמדו – צילום וחלוקה להברות (עמ' 71-74).
· הנושא הבא הוא תרגול לילדים שמתרשמים באותיות ומתבלבלים בין אותיות דומות. התרגילים מביאים את הילד לבחון את אותיות המילה בעיון ולזהות טעויות (עמ' 75-84).
· לאחר מכן מובא תרגול לילדים שמתרשמים בניקוד ואינם קוראים את המילה בהתאם לניקודה. התרגילים מלמדים את הילד להבחין בניקוד ולייחס לו חשיבות (עמ' 85-95).
· התרגילים שבעמודים הבאים נותנים מענה לבעיית המילים המורכבות. באמצעותם יתרגל הילד: (1) לזהות את המילים המורכבות בתוך משפט / קטע – להבחין בכך שיש כאן מילה הדורשת תשומת לב מיוחדת – (2) ולקראן בצורה מדויקת באמצעות הכלי שרכש קודם – חלוקה להברות (עמ' 96-106).
· הנושא האחרון בספר הוא הבנת הנקרא. עתה, כשהילד כבר קורא היטב מבחינה טכנית, נרגיל אותו להפעיל בקרה והיגיון במהלך הקריאה, להתייחס למשמעות של הטקסט ובכך להפיק תועלת מן הקריאה. בסיום נושא זה מופיעים תרגילים להבחנה בין מילים בעלות כתיב דומה השונות במשמעותן ובאופן כתיבתן (עמ' 107-130).
בנספח בסוף הספר מובאים תרגילים לזיהוי שורש המילה.