במעלות הקריאה ד'

ספר ללימוד עברית ושחזור בנושאים קשים לקריאה רמה ד'

למי מיועד?

כיתה ב' – גיל 7.

אורך הספר:

183 עמודים.

נושא הספר:

נושאים לחיזוק מיומנויות הקריאה.

מטרת הספר:

לבסס ולחזק ביתר הרחבה את הנושאים המורכבים יותר של הקריאה: כללי השווא, הדגשים, החטפים, אמות קריאה ועוד, ולהוסיף לעבוד על פיתוח שטף קריאה ודיוק בקריאה – מיומנויות החיוניות לכל ילד כדי להפוך ל"קורא מיומן"

מאפייני הספר:

במעלות הקריאה ד' מחזק את כישורי הקריאה שנכללו בכרך הקודם ועוצר לבחון ולגבש כללי ומושגי דקדוק.

 הוא כולל קריאת סיפורים ומאמן את חלוקת ההברות, כלי יעיל לקריאת מילים מורכבות. זה מתחיל בהבחנה בין שוא נע ושוא נח- חיוני לפיתוח קריאה נכונה.

תוכן הספר:

חזרה והעמקה על נושאים בסיסיים:

  • חזרה על האותיות – ניסיון העבר הראה כי גם בשלב זה יש ילדים הנוטים להתבלבל בשמות האותיות, וחשוב לחזור ולבסס זאת. הפרק מגיש חזרה על סדר האותיות ושמותן – כדי לאפשר את ההתמצאות בחומש; תרגול על זיהוי צליל האות בתוך מילה (מודעות פונולוגית) ותרגילים להבחנה בין אותיות – כהכנה לכתיבה לפי שמיעה  (עמ' 12-34).
  • התמצאות בחומש – אחרי החזרה על סדר אותיות הא"ב מגיע המקום להכיר לילדים את מבנה החומש ואת סדר הפסוקים  (עמ' 35-43).
  • חזרה על התנועות – ניסיון העבר הראה כי גם בשלב זה יש ילדים הנוטים להתבלבל בשמות התנועות ובצליליהן, וחשוב לחזור ולבסס זאת לצורך לימוד עתידי והכרת כללים ומושגים דקדוקיים  (עמ' 44-54).

כלים לפיתוח שטף ודיוק בקריאה:

  • משקלים – ילדים רבים מתקשים ברכישת שטף קריאה מכיוון שהם קוראים כל הברה במילה בפני עצמה. באמצעות היכרות עם המשקלים הרווחים בשפה ילמדו הילדים לצלם את תבנית המילה ולזהותה באופן מיידי ומהיר במהלך הקריאה, ללא צורך בפירוק (עמ' 56-62).
  • מודעות פונולוגית – פיתוח מודעות פונולוגית (זיהוי צלילי האותיות בתוך המילים) מסייע ליכולת כתיבה לפי שמיעה. מורה המזהה כי התרגול בעמודים אלו מיותר לתלמידיו על פי רמתם, יכול בהחלט לדלג עליהם (עמ' 63-72).  

ביסוס וחיזוק נושאים מורכבים:

  • הדגשים – הכרת הדגש החזק כהכנה ללימוד שווא נע באות דגושה  (עמ' 74-76).
  • השוואים – ההבחנה בין שווא נע לשווא נח חיונית לפיתוח קריאה נכונה ומדויקת, בעיקר בתפילה ובכתבי הקודש. בשלב זה נלמדים רק שלושת הכללים הקלים יותר של שווא נע: שווא בראש מילה, השני מבין שני שוואים רצופים באמצע מילה ושווא באות דגושה  (עמ' 77-97).
  • נושאים שונים בקריאה: פרק זה מבסס ומחזק בצורה מעמיקה את הנושאים המורכבים יותר של הקריאה: קמץ קטן, החטפים, המפיק, פתח גנובה ואמות קריאה  (עמ' 98-130).

חלוקה להברות:

  • חלוקה להברות – חלוקה להברות היא מיומנות חיונית לרכישת שטף קריאה ודיוק בקריאה, וכלי עזר יעיל מאין כמוהו לקריאת מילים מורכבות. בראשית הפרק נלמד אופן החלוקה של מילים פשוטות, ובהמשך מחלקים להברות גם מילים בעלות שווא נע מהסוגים שנלמדו   (עמ' 132-156).

מילים מורכבות:

  • מילה מורכבת בתוך טקסט – דווקא לאחר רכישת שטף קריאה, ילדים רבים מתרגלים לקרוא במהירות בלי להתעכב על מרכיבי המילה. לכן חשוב ללמד אותם לזהות מילים מורכבות בטקסט ולפתח טכניקה לקריאתן בצורה מדויקת  (עמ' 158-168).
  • סיפורים לקריאה עם מילים מורכבות – כאן מובאים סיפורים לקריאה ברמה גבוהה, המכילים בתוכם גם מילים מורכבות. ההוראה היא להזריח בכל סיפור את המילים המורכבות, לחלק אותן להברות ולקרוא את הסיפורים בשטף ובצורה מדויקת  (עמ' 169-178).

הערה:

ספר זה הוא המשך ישיר של סדרת "במעלות הקריאה", ומקומו אחרי כרך ג' של הסדרה. כרך ד' הישן הסב את שמו ל: "נבין בהנאה" ועבר לנושא של שפה והבנת הנקרא, מכיוון שהוא עוסק בפיתוח הבנת הנקרא ולא בלימוד הקריאה כשאר ספרי סדרה זו.

he_IL
he_IL