שרשרת השפה ה'
ספרים ללימוד עברית: גרמטיקה, הבנת הנקרא ואוצר מילים רמה ה'
למי מיועד?
כיתה ה' – גיל 10.
אורך הספר:
138 עמודים.
נושא הספר:
בשפה -תרגול במיומנויות השפה ופיתוח שיחה שוטפת.
בקריאה- תרגול וחזרה מהירה על נושאים בקריאה.
מטרת הספר:
לסכם ולחדד את הנלמד בכרכים הקודמים של הסדרה בשני המישורים העיקריים שלה – אוצר מילים ודקדוק – עד לרמה שבה הילדים מחברים בכוחות עצמם משפטים וקטעים תקניים ולערוך חזרה קצרה ומהירה על נושאי הקריאה שנלמדו בהרחבה בשנים הקודמות, כדי למנוע שכחה ונסיגה ביישום הכללים.
מאפייני הספר:
ספר זה עוסק בשני תחומי השפה החשובים: שפה וקריאה. הוא עוסק בתרגול של מיומנויות שפה ופיתוח רציף של שיחה, כמו גם בנושאים השונים הקשורים לקריאה
סיכמו ושכללו את מה שנלמד בספרים קודמים ואחדו את המושגים הללו, כדי להבטיח שהתלמידים יבנו משפטים נכונים וישמרו על שיחה שוטפת בעברית.
תוכן הספר:
שפה:
ספר זה מהווה השלמה וסיכום של ארבעת הכרכים הקודמים. הוא חוזר ומבסס את כל אוצר המילים שנרכש בשנים הקודמות בד בבד עם חזרה על כללי הדקדוק ותרגול מתקדם בבניית משפטים וקטעים.
פרקי הספר מחולקים לפי נושאים דקדוקיים, ובתוך כל פרק נעשה שימוש במספר רשימות של אוצר מילים, כך שעם סיום הלימוד בספר התבצעה חזרה יסודית על כל אוצר המילים וכללי הדקדוק שנלמדו.
· פרק א' – יחיד / יחידה / רבים / רבות – חזרה ברמה גבוהה ומעמיקה על הכללים שנלמדו בשנים הקודמות לזיהוי סוג המילה ולהפיכה מיחיד לרבים וכד', בתוספת הסבר על יוצאי הדופן לכללים אלו והדרך לזיהויים (עמ' 11-34).
· פרק ב' – שמות תואר – תרגול על אופן השימוש הנכון בשמות תואר – בהטיה מתאימה לשם העצם שאותו מתארים (עמ' 35-47).
זה / זאת / אלה – חזרה קצרה על השימוש במילים זה / זאת / אלה בהתאם לסוג המילה, ובניית משפטים מתאימים (עמ' 48-50).
· פרק ג' – שייכות – חזרה ותרגול על קיצור ש"ע ומילת שייכות למילה אחת (עמ' 51-60).
יש / אין – חזרה ותרגול על השימוש הנכון במילים יש / אין (עמ' 61-70).
· פרק ד' – שרשים – חזרה ותרגול מעמיק על זיהוי שורש המילה, החיוני להבנה נכונה ולבניית שפה תקינה (עמ' 71-85).
הטיות הפעלים בזמנים – חלק נכבד מן הספר מוקדש לנושא חיוני זה, המהווה בסיס לבניית משפטים נכונים ולשיחה שוטפת בשפה (עמ' 86-106).
· פרק ה' – אותיות השימוש, מילות קישור ומילות שאלה – חזרה והרחבה של אופן השימוש במילים יסודיות אלו, היוצרות תשתית של דיבור וחיבור משפטים תקינים (עמ' 107-130).
· פרק ו' – חיבור משפטים וקטעים – בשלב ראשון נערך תרגול על סדר נכון של המילים במשפט, ובהמשך התלמידים נדרשים לחבר בכוחות עצמם משפטים וקטעים בעברית שוטפת. פרק זה מהווה הגשמת המטרה שלשמה נוצרה הסדרה – להביא את הילדים ליכולת חיבור משפטים וקטעים תקניים בכוחות עצמם, בהתבסס על אוצר המילים הנרחב שרכשו ועל כללי הדקדוק הבסיסיים שלמדו והפנימו (עמ' 131-148).
קריאה:
תרגול וחזרה מהירה על נושאים בקריאה – בפרק זה נערכת חזרה קצרה ומהירה על נושאי הקריאה שנלמדו בהרחבה בשנים הקודמות:
· תנועות גדולות וקטנות, כללי השווא הנע והשווא הנח, קמץ קטן (כולל זיהויו וקריאתו בפסוקי התורה), הדגשים, החטפים, המפיק, פתח גנובה, אמות קריאה וקריאת מילים מורכבות (עמ' 149-158).
· חזרה על קריאה ללא ניקוד (עמ' 159-172).
· חזרה על כתב רש"י (עמ' 173-182).