במעלות הכתיבה א'
ספר ללימוד כתיבה בעברית
למי זה מיועד?
כתה א'- גיל 6
אורך הספר:
191 עמודים.
נושא הספר:
הקניה ותרגול של אופן הכתיבה באותיות כתב יד.
מטרת הספר:
להקנות לילדים את אופן הכתיבה באותיות כתב יד בצורה קלה, יעילה וחווייתית.
מאפייני הספר:
ספר זה עוסק בליווי הילד בתהליך הכתיבה, כאשר באמצעות מצבים הקרובים לחיי היומיום שלהם הם יוכלו לזכור את צורות האותיות לצורך כתיבתם.
בנוסף, היא מדגישה את חלקן של האותיות ואת מיקומן הנכון בשורה להשגת כתיבה נכונה.
תוכן הספר:
אופן הכתיבה של האותיות נלמד בשיטת "תומכי זיכרון", המקלה על התלמיד מאוד להפנים ולזכור את הנלמד. תומכי זיכרון הם אביזרים או פעולות הקרובים לעולם הילד במראם החיצוני או באופן פעולתם, ועל ידם מקשרים את הילד בקלות לאופן הכתיבה של כל אות. האותיות חולקו לשש קבוצות בהתאם לששת תומכי הזיכרון המופיעים בעמוד הראשון של הספר (עמ' 17-19).
השלב המקדים להקניית הכתיבה הוא שלב המוכנות לכתיבה, שנעשה באמצעות תרגול לשחרור כף היד (עמ' 20-29).
הקניית האותיות נערכת בצורה ברורה ומפורטת מאוד, ובמהלכה הילד רוכש הן את אופן ביצוע כתיבת האות והן את הפרופורציה והמיקום הנכונים שלה.
על מנת להעניק לילד תחושות ביטחון והנאה, כל הקניית אות חדשה מתבצעת בהדרגתיות בשלבים הבאים (להלן פירוט מספרי העמודים בהקניית האות א'.
הקניית שאר האותיות מתבצעת שוב ושוב באותם שלבים):
- שלב א – האות כתובה בגדול, ובתוכה סימונים של נקודות התחלה וחצים לכיוון הכתיבה הנכון (עמ' 31).
- שלב ב – האות כתובה במקווקו, והילד אמור לעבור על הסימונים בעיפרון (עמ' 32).
- שלב ג – תרגול כתיבת האות בדף משובץ, תוך שהסימונים המסייעים פוחתים (עמ' 33).
- שלב ד – כתיבת האות בשורה; כאן הילד אמור לכתוב את האות בצורה הנכונה בכוחות עצמו (עמ' 34).
- שלב ה – כתיבת מילים שלמות באותיות שנלמדו באותו שלב (עמ' 35).
- שלב ו – כתיבת משפטים שלמים, במטרה להקנות לתלמיד את דרך הכתיבה הנכונה תוך שמירה על רווחים מתאימים (שלב זה אינו קיים באותיות הראשונות).
- בסוף הספר מופיעים עמודים המיועדים להכתבות (עמ' 184-191).
- ספר זה מהווה ספר ומחברת גם יחד, וזאת מתוך רצון להקל על הילדים ועל המורים, כדי שלא יזדקקו לספר ולמחברת בנפרד.