במעלות הקריאה ה'

ספר ללימוד קריאה בעברית בלי ניקוד וקריאת רש"י רמה ה'

למי מיועד?

כיתה ג' – גיל 8.

אורך הספר:

קריאה 110 עמודים (11-120)
כתיבה 30 עמודים (121-150)

נושא הספר:

חיזוק מיומנויות הקריאה והכתיבה.

מטרת הספר:

לבסס ולחזק את הקריאה ברמה גבוהה ועמוקה יותר, לקבוע ולחזק כללי כתיבה נכונים.

מאפייני הספר:

 

במעלות הקריאה הוא ספר המחזק ומעמיק את מושגי הקריאה והכתיבה. משלים את ההיבטים המורכבים של הקריאה, דרך סקירה מדוקדקת של כל מה שנלמד בעבר ומתחיל בקריאה ללא ניקוד, כהכנה והקדמה לקריאת רש"י.

 בנוסף, הוא עוסק בהוראת קריאת כתבי רש"י באופן שיטתי, ומאפשר לילדים לרכוש בקלות את המיומנות הקשה הזו. 

הוא מכסה גם מושגים של גימטריה והתמצאות בחומש, בנוסף לכלול את כללי שוא נא ומיומנויות חיוניות אחרות לקריאה מושלמת. 

הוא מספק את ההנחיות הדרושות לכתיבה נכונה וקריאה, למיקום הנכון בשורה ולשיכת האותיות הנכונות. 

תוכן הספר:

קריאה:

1.    אותיות, גימטריא והתמצאות בחומש – חזרה קצרה על התכנים הבסיסיים:

  • חזרה קצרה על האותיות – ניסיון העבר הראה כי גם בשלב זה יש ילדים הנוטים להתבלבל בשמות האותיות ובסדר הא"ב, וחשוב לחזור ולבסס זאת כדי לאפשר התמצאות בחומש וכתיבה לפי שמיעה  (עמ' 12-14).
  • גימטריא והתמצאות בחומש – נושא זה נצרך הן כבסיס להתמצאות בחומש והן כנושא בפני עצמו, בפרט ללימודי הקודש  (עמ' 15-24).

2.            העמקה וביסוס של הקריאה – חלק זה ממשיך בביסוס וחיזוק נושאי הקריאה המורכבים יותר, ברמה גבוהה ומעמיקה יותר מהנלמד בשנים קודמות:

  • חזרה קצרה על התנועות – לצורך לימוד עתידי והכרת כללים ומושגים דקדוקיים, וכהכנה לנושא התנועות הגדולות והקטנות, הנצרך להשלמת כללי השווא הנע  (עמ' 26).
  • תנועות גדולות וקטנות – ההבחנה בין תנועות גדולות לתנועות קטנות חיונית ללמידת הכלל השלישי של שווא נע – שווא אחרי תנועה גדולה (עמ' 27-29).
  • השוואים – בפרק זה יושלמו בהרחבה כל חמשת כללי השווא הנע (מעבר לנלמד בשנים קודמות), ובכך יסיימו הילדים לרכוש דיוק מרבי בקריאה, בהבחנה נכונה בין שווא נע לשווא נח  (עמ' 30-45).
  • חזרה על נושאים הטעונים חיזוק – להפנמה עמוקה של הנושאים שנלמדו בעבר ולמניעת טעויות ביישומם המעשי. הפרק חוזר בקצרה על הנושאים הבאים: קמץ קטן, הדגשים, החטפים, המפיק, פתח גנובה, אמות קריאה, חלוקה להברות, זיהוי וקריאה של מילה מורכבת בתוך טקסט.   (עמ' 46-73).

3.            קריאה ללא ניקוד – פרק זה מגיש תרגול ייחודי וממוקד, המביא את הילדים צעד אחר צעד לקריאה נכונה ללא ניקוד – מיומנות החשובה מאין כמותה לכל המשך הלמידה ופיתוח השפה, ובפרט ללימוד הגמרא והמפרשים בשנים הבאות. הלמידה מתבצעת בשיטה ייחודית הבנויה צעד אחר צעד, באופן המוביל את הילדים להתקדם בבטחה לזיהוי של עוד ועוד חלקי מילים, עד לרכישה מושלמת של מיומנות הקריאה ללא ניקוד  (עמ' 76-95).

4.            כתב רש"י – גם רכישה זו נעשית בצורה שיטתית ובנויה, שעם סיומה הילדים מסוגלים לקרוא בקלות כתב רש"י – מיומנות הנצרכת גם היא ללימוד הגמרא והמפרשים. האותיות מחולקות לשלוש קבוצות: אותיות שצורתן דומה מאוד לכתב המוכר, אותיות שצורתן דומה קצת ואותיות שצורתן שונה. באופן זה, הילדים רוכשים את האותיות החדשות בהדרגה ובבטחה, ועם סיום התהליך הם מסוגלים לקרוא בשטף קטעים בכתב רש"י  (עמ' 96-120).

כתיבה:

בפרק זה נערכת הקניה עמוקה של כללי כתיבה נכונה מכמה היבטים:

  • איך נכתוב נכון בשורה? –כללים בסיסיים וכללי כתיבה נכונה בשורה תוך שמירה על כתב קריא ועל מראה מסודר ונעים לעין (עמ' 122-128).
  • חזרה על אותיות בכתב: תרגול חוזר על כתיבה נכונה של האותיות שהילדים נוטים לעוות את צורתן במשך הזמן, בתוספת חזרה על ההבחנה בין האותיות ג'-ז' ושימוש נכון באותיות סופיות  (עמ' 129-141).
  • איך נכתוב נכון במחברת? – כללי כתיבה נכונה במחברת תוך שמירה על מיקום נכון (עמ' 142-143).
  • איך נעתיק נכון בלי טעויות? – טכניקה מיוחדת להעתקה מהלוח ולכתיבה לפי שמיעה, למניעת שגיאות כתיב. השימוש בשיטה הוכח כיעיל במיוחד והפחית במידה ניכרת את שגיאות הכתיב אצל ילדים (עמ' 144-150).  
he_IL
he_IL