שרשרת השפה ו'

ספרים ללימוד עברית: גרמטיקה, הבנת הנקרא ואוצר מילים רמה ו'

למי מיועד?

כיתה ו' - גיל 11.

אורך הספר:

130 עמודים.

נושא הספר:

חלק א' - כלים יישומיים לתרגול במיומנויות השפה.
חלק ב' - כלים לפיתוח הבעה בעל פה ובכתב ברמה גבוהה.

מטרת הספר:

לחדד ולהוסיף על כללי הדקדוק שנלמדו בכרכים הקודמים של הסדרה, על מנת לסייע ביד הילדים לבנות משפטים תקינים ולפתח בצורה מסיבית את יכולת ההבעה השימושית בשפה, על ידי תרגול מקיף בסיטואציות מגוונות ובתחומי השפה השונים.

מאפייני הספר:

החלק הראשון של הספר מתמקד בסוגיות הדקדוק השונות. הוא מסכם את הנלמד בחמשת הכרכים הקודמים של הסדרה ברמה הגבוהה ביותר, ומדגיש תוספות חשובות לכללים שנלמדו בעבר. התלמידים מכירים את המילים החריגות של הכללים בצורה קלה וידידותית, והם מאמנים את תרגול הפעלים בצורות מתקדמות יותר (לא רק בנין קל), כמו גם בצירופי ריבוי .

 החלק השני של הספר מספק כלים מתקדמים לביטוי מעשי: כתיבת מכתב, כתיבת הודעה, כתיבת הוראות, חיבור סיום, בניית דיאלוג במצבים שונים ועוד . מה שמייחד חלק זה הוא הרמה המתקדמת והתרגול העמוק ביותר של התוכן, אשר יבוא לידי ביטוי בשימוש המעשי בשפה העברית בחיי היומיום.

תוכן הספר:

הספר בנוי משני חלקים:

  • חלק א' – דקדוק

חזרה מסיבית על כל כללי הדקדוק שנלמדו בתוספת הֶדְגֵּשִׁים של יוצאי דופן ומבנים מתקדמים בשפה.

  • חלק ב'  הבעה בעל פה:

תרגול נרחב ומגוון לפיתוח הבעה בעל פה בסיטואציות משתנות, כגון: קנייה בחנות, כתיבת מכתב, ניסוח מודעה, פענוח הוראות ועוד. חלק זה מחזק אצל הילדים את יכולת השיחה השוטפת ומביא בס"ד ליישום מיטבי של כל החומר הנלמד בנושאי השפה לאורך השנים.

פירוט הנושאים בחלק א'  דקדוק:

  • פרק ראשון: זכר ונקבה – כולל תרגול יוצאי דופן (עמ' 10-30)
  • פרק שני: יחיד / יחידה / רבים / רבות – כולל תרגול יוצאי דופן( עמ' 31-44)
  • פרק שלישי: שמות תואר – כולל תרגול מסיבי על התאמת התואר לשם העצם (עמ' 45-57)
  • פרק רביעי: אותיות השימוש ומילות קישור (עמ' 58-64)
  • פרק חמישי: שורשים (עמ' 65-74)
  • פרק שישי: הפועל – כולל תרגול מסיבי על ההטיות בכל הזמנים (עמ' 75-100)
  • פרק שביעי: מילות שאלה (עמ' 101-107)
  • פרק שמיני: הטיות שייכות – גם לשמות עצם ברבים (עמ' 108-121)
  • פרק תשיעי: סימני פיסוק (עמ' 122-124)
  • בסיום הספר מובאות תשובות לשימוש המורה (עמ' 125-156)
he_IL
he_IL