במעלות הקריאה ג'
ספר ללימוד טכניקות ללימוד קריאה רצופה בנושאים קשים ברמה ג'
למי מיועד?
כיתה א' – גיל 6.
אורך הספר:
216 עמודים.
נושא הספר:
פיתוח שטף קריאה, הבנת הנקרא ראשונית ונושאים הדורשים ביסוס וחיזוק.
מטרת הספר:
לתת בידי הילדים כלים לפיתוח שטף ודיוק בקריאה; להקנות להם את הנושאים המורכבים יותר של הקריאה – אמות קריאה, פתח גנובה, החטפים, הדגשים ועוד – ולפתח אצלם יכולת הבנת הנקרא ראשונית.
מאפייני הספר:
במעלות הקריאה ג' מספקת את הכלים הדרושים לפיתוח שטף קריאה ורכישת מושגים מורכבים יותר של קריאה בעברית.
זה מתחיל גם בפיתוח הבנת הנקרא, באמצעות פעילויות פשוטות, החל במילים בודדות, משפטים פשוטים ואפילו בפסקאות קצרות.
תוכן הספר:
- כלים לפיתוח שטף קריאה:
- הברות סגורות – לרכישת קריאה מדויקת ושוטפת חשוב ללמד את הילד לקרוא את השווא הנח יחד עם התנועה שלפניו ולא כהברה נפרדת (עמ' 19-38).
- משקלים – זיהויים ו"צילומם" מסייעים ברכישת שטף קריאה (עמ' 39-48).
- מודעות פונולוגית – מטרת התרגילים בפרק זה היא פיתוח היכולת להכיר את כל חלקי המילה ולשלוט בהם. המודעות הפונולוגית עומדת בבסיס הקריאה, ולכן חשוב להשקיע בה ולוודא שהיא מפותחת אצל הילד כראוי (עמ' 49-71).
- נושאים הדורשים ביסוס וחיזוק – פירוט של נושאים מורכבים יותר, שלא נידונו בכרכים הקודמים כלל או שנידונו בהם בצורה מקוצרת. נושאים אלו חיוניים לביסוס מיומנות הקריאה של הילדים, וחשובים בעיקר למתקשים:
1. אמות קריאה – אותיות שותקות (עמ' 72-85).
2. אותיות רפות ודגושות – ביסוס וחיזוק (עמ' 86-105).
3. אותיות סופיות – ביסוס וחיזוק (עמ' 106-113).
4. פתח גנובה (עמ' 114-118).
5. החטפים (עמ' 119-120).
6. דגש חזק (עמ' 121-122).
7. המפיק (עמ' 123-124).
8. ו בשורוק בראש מילה (עמ' 125-128).
- תרגילים לפיתוח הבנת הנקרא ברמה התחלתית:
1. הבנת הנקרא ברמת מילה – הבחנה במשמעות של מילים בודדות (עמ' 130-135).
2. הבנת הנקרא ברמת משפט – הבנת משמעות של משפטים שלמים, שיפוט משפטים (סימון נכון / לא נכון) (עמ' 136-144).
3. הבנת הנקרא ברמת קטע – הבנת קטעים והשלמתם (עמ' 145-148).
- סיפורים קצרים מלווים בפעילויות הבנת הנקרא קלות. ניתן לגזור את הסיפורים ליצירת ספרונים (עמ' 149-176).
- סיפורי מעגל השנה שלב א' מלווים בפעילויות הבנת הנקרא קלות (עמ' 177-202).
- אבחון קריאה – ניתן להשתמש באבחון זה כדי לוודא שהילד רכש את מיומנות הקריאה היטב. האבחון בודק את כל הנושאים שנלמדו עד כה – החל באותיות וכלה בקריאת קטעים והבנתם (עמ' 203-215).
ספר זה מלווה במדריך למורה בעברית ובספרדית.