במעלות הקריאה ו'

ספר לחזרה על כל הנושאים בקריאה ברמה ו'

למי מיועד?

כיתה ד' – גיל 9.

אורך הספר:

קריאה: 49 עמודים.
כתיבה: 25 עמודים.
שפה: 48 עמודים .

נושא הספר:

נושאים לחיזוק מיומנויות הקריאה והכתיבה בתוספת נספח לספר "שרשרת השפה" 4.

מטרת הספר:

תרגול וחזרה על נושאים בקריאה ברמה גבוהה. כתיבה נכונה בשורה ובמחברת. חזרה על אוצר המילים של השנים הקודמות.

מאפייני הספר:

מעלות הקריאה ו' מכסה את שלושת התחומים: קריאה, כתיבה ושפה, המבקשים לחזק את הנושאים שעבדו בשנים קודמות, מחזקת את למידתם להשגת קריאה מדויקת של כתיבה רגילה וכתיבת רש"י, כתיבה נכונה וללא שגיאות כתיב, הבנת הקריאה, כתיבה ודיבור.

 בשלושת התחומים המטרה היא לחזק את הכישורים להגיע לרמה גבוהה.

תוכן הספר:

קריאה:

  • תרגול וחזרה מהירה על נושאים בקריאה – חלק זה ממשיך בביסוס וחיזוק נושאי הקריאה המורכבים יותר, ברמה גבוהה ומעמיקה יותר מהנלמד בשנים קודמות:

·      חזרה על תנועות גדולות וקטנות – חידוד ההבחנה בין תנועות גדולות לתנועות קטנות חיוני ליישומו של הכלל השלישי של שווא נע – שווא אחרי תנועה גדולה (עמ' 12-13).

·      השוואים – בפרק זה נערכת חזרה על כל כללי השווא הנע ועל הבחנה בין שווא נע לשווא נח, לצורך שימור הקריאה הנכונה והמדויקת (עמ' 14-17).

·      חזרה על נושאים הטעונים חיזוק – להפנמה עמוקה של הנושאים שנלמדו בעבר ולמניעת טעויות ביישומם המעשי. הפרק חוזר בקצרה על הנושאים הבאים: קמץ קטן, הדגשים, החטפים, המפיק, פתח גנובה, אמות קריאה, זיהוי וקריאה של מילה מורכבת בתוך טקסט (עמ' 18-36). 

  • קריאה ללא ניקוד – בפרק זה נערכת חזרה ממוקדת על מיומנות הקריאה ללא ניקוד שנרכשה בשנה הקודמת, על מנת להעמיק את הפנמתה בקרב הילדים ולסייע להם לעבוד לפי המודל שנלמד תוך זיהוי סימנים חזותיים במילה (עמ' 37-50).
  • כתב רש"י – בפרק זה נערכת חזרה מהירה על מיומנות הקריאה בכתב רש"י, שנרכשה אף היא בשנה הקודמת. הפרק חוזר בקצרה על זיהוי האותיות בכתב רש"י, הבחנה בין אותיות דומות בכתב רש"י ותרגול הקריאה בו (עמ' 51-60).

כתיבה:

  • איך נכתוב נכון? בפרק זה נערכת הקניה עמוקה של כללי כתיבה נכונה מכמה היבטים:

·       כללים בסיסיים לכתיבה נכונה וכללי כתיבה נכונה בשורה ובמחברת – תוך שמירה על כתב קריא ועל מראה מסודר ונעים לעין (עמ' 61-68).

·       טכניקה מיוחדת להעתקה מהלוח ולכתיבה לפי שמיעה תוך מודעות לאותיות המבלבלות, למניעת שגיאות כתיב. השימוש בשיטה הוכח כיעיל במיוחד והפחית במידה ניכרת את שגיאות הכתיב אצל ילדים (עמ' 69-86).

שפה:

לספר זה מצורף הנספח לספר "שרשרת השפה" 4, העתיד לעבור אליו במהדורתו הבאה והמשודרגת בס"ד. הנספח מחולק לשלושה חלקים:

·       אוצר מילים – עבודות לחזרה על אוצר המילים שנלמד בשנה שעברה ורשימות מסודרות של אוצר המילים הנלמד בשנה זו (העבודות לאוצר המילים של שנה זו נמצאות בספר "שרשת השפה" 4) (עמ' 89-100).

·       חיבור ודיבור – עבודות לפיתוח יכולת חיבור משפטים ודיבור שוטף המשלבות את אוצר המילים של שנה זו עם נושאי הדקדוק הנלמדים בספר "שרשרת השפה" 4 (עמ' 101-116).

·       שיטת הרמזור – חזרה ותרגול השיטה הייחודית להבנת הנקרא המסתמכת על סימון מילים מוכרות ושימוש באסטרטגיות להבנת המילים החדשות (עמ' 117-135).

he_IL
he_IL